Dobre praktyki
Szanowni Dyrektorzy i Nauczyciele,
zapraszamy Państwa do udziału w tworzeniu bazy Dobrych Praktyk Edukacyjnych.
Udostępnianie Dobrej Praktyki, to z jednej strony promocja jej autora/szkoły/placówki, z drugiej zaś, to poczucie satysfakcji, że efekty wykonanej przez nas pracy mogą posłużyć innym w doskonaleniu efektywności szkolnych procesów kształcenia, wychowania i opieki.
Dobra Praktyka rozumiana jest jako działanie, które przyniosło konkretne, pozytywne rezultaty, dotyczy faktycznych rozwiązań, jest trwałe i powtarzalne, możliwe do zastosowania w podobnych warunkach w innym miejscu lub przez inne podmioty oraz zawiera w sobie pewien potencjał innowacji, wzbogaca i uatrakcyjnia proces edukacyjny.
Prosimy zatem o przedstawienie sposobu realizacji tego działania, mając na uwadze również walory edukacyjne tekstu, który je opisuje, w formie sprawozdania, w formie jasnej i zwięzłej.
Zasady publikacji Dobrej Praktyki:
1. Materiał do publikacji składa się z trzech wypełnionych dokumentów:
- formularza zgłoszenia;
- danych osobowych autora do celów związanych z publikacją;
- oświadczenia autora o akceptacji zasad publikacji.
2. Wypełniając formularz zgłoszenia, należy opisać zrealizowane przez autora tekstu lub z jego udziałem przedsięwzięcie, spełniające przedstawione powyżej kryteria Dobrej Praktyki. Tekst nie powinien przekroczyć pięciu stron formatu A4, czcionka Times New Roman 12, interlinia: 1,5 wiersza.
3. Na adres e-mail dobrapraktyka@odn.zgora.pl wpisując w temat wiadomości: Dobra Praktyka – publikacja należy przesłać następującą dokumentację:
- formularz zgłoszenia w wersji programu WORD (do ewentualnych poprawek);
- dane osobowe autora/autorów do celów związanych z publikacją w wersji PDF (skan);
- oświadczenie autora/autorów o akceptacji zasad publikacji w wersji PDF (skan).
4. Autor publikacji otrzyma pocztą e-mail informację, czy materiał spełnia kryteria Dobrej Praktyki. W przypadku ewentualnych uwag Zespół Redakcyjny ustali z autorem sposób dokonania poprawek bądź uzupełnień.
5. Za publikację nie pobiera się opłat. Autorowi publikacji nie przysługuje wynagrodzenie.
Zespół Redakcyjny:
Maria Furtak, Katarzyna Kochan
tel. 68/328 64 31
Przykłady dobrych praktyk
Przedszkole
- Przedszkolak Tygodnia – Katarzyna Pastucha – nauczycielka Przedszkola nr 5 w Sulechowie
- Czas na zdrowie – Aleksandra Dolaczyńska, Sylwia Mędrek – nauczycielki Zespołu Szkół Publicznych, Przedszkola Miejskiego w Łęknicy
- Kolorowa matematyka dla malucha i zucha – Sylwia Mędrek – nauczycielka Zespołu Szkół Publicznych, Przedszkola Miejskiego w Łęknicy
- Programujemy nasze zdrowie (innowacja pedagogiczna) – Iwona Wesołowska, Agnieszka Świętoń, Joanna Miarka – nauczycielki Przedszkola w Bytomiu Odrzańskim; materiały pomocnicze [zip]
- Przedszkolaki kochają i szanują zwierzaki – Magdalena Szumska, Anna Leksycka – nauczycielki w Przedszkolu nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli
- „Let’s go to England – każdy przedszkolak dobrze wie, że angielski przyda się” – Aleksandra Feler, nauczycielka w Przedszkolu nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowej Soli
- Ruszaj się na dworze, zdrowiu to pomoże! – Renata Rogacewicz, dyrektor, Natalia Kuchnicka, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze
- Przedszkolaki na rowery! – Renata Rogacewicz, dyrektor, Natalia Kuchnicka, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze
- Transgraniczna Liga Mistrzów – wzmocnienie innowacyjnych oddziaływań edukacyjnych po obu stronach Nysy Łużyckiej – WYSPA JĘZYKOWA – Małgorzata Frontczak, nauczycielka w Zespole Szkół Publicznych, Przedszkole Miejskie w Łęknicy
- ABC Małego Ratownika – Alina Bryk i Beata Leissa, nauczycielki Miejskiego Przedszkola nr 25 w Zielonej Górze
- Nasze Zdrowie w naszych rękach – Ewa Sienkiewicz, wicedyrektor w Przedszkolu Miejskim w Łęknicy
- „Zdrowo rośniemy” – droga do Certyfikatu Krajowego Przedszkole Promujące Zdrowie – Renata Rogacewicz, dyrektor, Karolina Michalska, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze
- KODOzabaWiANIE – Renata Rogacewicz, dyrektor, Magdalena Ratajczak i Karolina Michalska, nauczycielki Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze
- Książka przyjacielem przedszkolaka – kształcenie nawyków czytelniczych – Dominika Przybylska, nauczyciel w Publicznej Szkole Podstawowej, Oddział przedszkolny w Borowie Wielkim
- Przedszkolny Maraton Legend Polskich – Krystyna Gębicka, wicedyrektor, Weronika Kulikowska i Małgorzata Madej w Miejskim Przedszkolu nr 24 w Zespole Edukacyjnym nr 3 w Zielonej Górze
Szkoła podstawowa
- Świadomi w Internecie – Renata Wieczorkowska, nauczycielka w Szkole Podstawowej w Gościeszowicach
- Zastosowanie Metody Warnkego u dzieci z trudnościami szkolnymi – Barbara Wziętek – logopeda w Zespole Edukacyjnym nr 9 w Zielonej Górze, surdologopeda, terapeuta ręki, certyfikowany terapeuta Metody Warnkego
- CODE & SHARE. PROGRAMUJ Z KLASĄ – ustanawiamy rekord Guinnessa w programowaniu – Elżbieta Terajewicz – nauczycielka informatyki w Zespole Edukacyjnym nr 5 w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- „Zaprogramowani na przyszłość” – realizacja ścieżki edukacyjnej Majsterkowicze 2.0 w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego #SuperKoderzy – Elżbieta Terajewicz – nauczycielka informatyki w Zespole Edukacyjnym nr 5 w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- „Zabawy z programowaniem” – zajęcia dodatkowe dla uczniów klasy 2 d integracyjnej – Barbara Trela, nauczycielka w Zespole Edukacyjnym nr 9 w Zielonej Górze
- „Bliżej natury – bliżej sztuki, czyli wyjazdowe plenery plastyczne uczniów” – Katarzyna Lasik, nauczycielka plastyki w Zespole Edukacyjnym nr 3 w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Zanurzeni w kontekstach – Agata Sieńczak, nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej w Brzeźnicy
- EDUNOCKI – Irena Sauter, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej w Bytomiu Odrzańskim, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Z zeszytem OK. egzamin to pestka! – Monika Iwanowska, nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej w Brzeźnicy
- „Be a buddy, not a bully” – międzynarodowy projekt o zapobieganiu i walce z przemocą rówieśniczą i cyberprzemocą – Monika Mojsiejonek, nauczyciel języka angielskiego i Kamil Matras, nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej w Zaborze
Szkoła ponadpodstawowa
- Wer ist wer? Doskonalenie umiejętności opisywania osób i zadawania pytań – Marta Kaszewska, nauczyciel języka niemieckiego w Zespole Szkół w Czerwieńsku
- „Wolność kocham i rozumiem” – Agata Karolczyk-Kozyra, nauczyciel języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi we Wschowie
- Zdrowy kręgosłup – pilates, stretching – Maja Korcz – nauczycielka wychowania fizycznego w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Sportowych w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Zastosowanie innowacyjnej metody kształcenia „Wirtualne Laboratoria – Sukces Innowacji” – Agnieszka Ciągło, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Zaproszenie na obiad czwartkowy do króla Stanisława Augusta Poniatowskiego – Violetta Dudziak, nauczyciel języka polskiego w V Liceum Ogólnokształcącym w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Turniej z okazji Święta Niepodległości – „Kochamy Cię Polsko!” – Tomasz Rubiś, nauczyciel historii w VII LO w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Praca w tandemie na lekcji języka niemieckiego – Kinga Czekatowska, nauczyciel języka niemieckiego w IV LO w Zielonej Górze, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Spektakl teatralny w języku angielskim „Sen nocy letniej” Williama Szekspira – Hanna Krajniak, nauczyciel języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym w Świebodzinie, doradca metodyczny w ODN w Zielonej Górze
- Tchoukball – gra dla każdego – Leszek Przybylski, nauczyciel w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Henrykowie