Sprawozdanie z konferencji „PO – Moc”, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w placówce

Konferencja „PO – Moc”, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w placówce odbyła się 26 lutego 2020 r. w Sali Sejmiku Województwa Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Wzięło w niej udział 237 osób – dyrektorów, nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów z naszego województwa, a także zaproszonych gości.

Głównym celem konferencji było przybliżenie zagadnień dotyczących organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zainspirowanie nauczycieli do refleksji w tym zakresie, a także przedstawienie przykładów dobrych praktyk oraz nowatorskich rozwiązań metodycznych. Jako pierwsza głos zabrała Katarzyna Pernal-Wyderkiewicz – Lubuski Wicekurator Oświaty, która podkreśliła wagę poruszanych problemów, będących odpowiedzią na potrzeby środowiska nauczycielskiego.

Część merytoryczną konferencji rozpoczęła Regina Korzeniowska, wizytator Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. W swoim wykładzie pt. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych. Oczekiwania i rzeczywistość szkolna. przedstawiła uregulowania prawne dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wskazała na możliwości szkoły i placówki w tym zakresie. W dalszej kolejności Beata Nadarzyńska – surdopedagog, terapeuta ręki I i II stopnia, terapeuta EEG Biofeedback, autorka podręczników szkolnych i publikacji metodycznych WSiP, w wystąpieniu Każde dziecko jest wyjątkowe, czyli jak uczyć by każdy uczeń osiągnął sukces? przedstawiła praktyczne wskazówki dla nauczycieli  dotyczące rozwijania predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień i mocnych stron uczniów. Kolejnym prelegentem była Anna Piwońska-Cieślik –  oligofrenopedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zielonej Górze. W wykładzie nt. Jak wdrażać zalecenia zawarte w opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się w codziennej pracy z uczniem dyslektycznym i dyskalkulicznym przedstawiła uwagi i wskazówki do pracy z uczniem, u którego stwierdzono dysleksję i dyskalkulię. Teresa Kosiarek – pedagog, edukator, nauczyciel konsultant ORE, koordynator projektu MEN/ORE w zakresie opracowania systemu pracy z uczniem uzdolnionym w swoim wystąpieniu zatytułowanym Podwójnie wyjątkowi, nieszablonowi, nieodkryci. Jak odpowiadać na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów? przybliżyła  problematykę pracy z uczniem zdolnym.

W drugiej części konferencji specjaliści pracujący z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zaprezentowali przykłady dobrych praktyk. Sposób organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierającej rozwój dziecka w Przedszkolu Miejskim nr 1 w Kożuchowie omówiła Anita Bembnowicz-Matuszewska – pedagog w zakresie edukacji przedszkolnej, terapeuta integracji sensorycznej i logopeda. O drodze przebytej wspólnie ze swoim podopiecznym w wystąpieniu Dziecko, terapeuta, rodzice – droga przebyta wspólnie, zadania do wykonania opowiedziała Aleksandra Feler – surdopedagog, tyflopedagog, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju z Miejskiego Przedszkola nr 7 w Nowej Soli.  Sposoby zastosowania metody  F. Warnkego w terapii dzieci z zaburzeniami mowy zaprezentowała Barbara Wziętek – surdopedagog, terapeuta ręki, terapeuta metody Warnkego, z Zespołu Edukacyjnego nr 9 w Zielonej Górze. Elementy programowania w edukacji matematycznej z wykorzystaniem mat edukacyjnych i ozobotów przybliżyła Barbara Trela –  oligofrenopedagog, tyflopedagog, z Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze.

Na zakończenie konferencji odbyły się prezentacje wydawnicze. Grzegorz Golański, trener metod efektywnej nauki i nowoczesnych technologii w edukacji z Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Rewers w Gdańsku, zaprezentował wirtualną koszulkę i wirtualną gazetkę.

Prezentację nowości wydawniczych dedykowanych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi omówiła Joanna Szczepaniak, dyrektor regionalny Wydawnictwa MAC.

W trakcie przerw, oprócz bufetu kawowego, dostępne były także stoiska wydawnictw i firm wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną.  Na zakończenie konferencji rozlosowane zostały nagrody wśród uczestników konferencji.

Z ewaluacji przeprowadzonej wśród uczestników konferencji wynika, iż zarówno jej tematyka, zawartość merytoryczna, jak i organizacja spełniły oczekiwania nauczycieli. Poruszane zagadnienia uznali za ważne i przydatne w swojej pracy z uczniami, w szczególności prezentowane przykłady dobrych praktyk były inspiracją do doskonalenia warsztatu pracy.

Materiały z konferencji:

  1. Organizacja pomocy psychologiczno–pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych. Oczekiwania i rzeczywistość szkolna – Regina Korzeniowska, wizytator Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.
  2. Każde dziecko jest wyjątkowe, czyli jak uczyć, by każdy uczeń odniósł sukces? – Beata Nadarzyńska, Wydawnictwo WSiP
  3. Wdrażanie zaleceń z opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się w codziennej pracy z uczniem dyslektycznym i dyskalkulicznym – Anna Piwońska-Cieślik, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zielonej Górze
  4. Podwójnie wyjątkowi, nieszablonowi, nieodkryci. Jak odpowiadać na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów? – Ewa Kosiarek, dyrektor Akademii Twórczego Nauczyciela w Otwocku
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – wspieranie rozwoju dziecka – Anita Bembnowicz-Matuszewska, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 1 w Kożuchowie
  6. Dziecko, terapeuta, rodzice – droga przebyta wspólnie, zadania do wykonania – Aleksandra Feler, nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 7 w Nowej Soli
  7. Zastosowanie metody Warnkego w terapii logopedycznej – Barbara Wziętek, nauczycielka Zespołu Edukacyjnego nr 9 w Zielonej Górze
  8. Elementy programowania w edukacji matematycznej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem mat edukacyjnych i ozobotów – Barbara Trela, nauczycielka Zespołu Edukacyjnego nr 9 w Zielonej Górze
  9. Nowoczesne technologie w nauce i zabawie – wirtualna koszulka i wirtualna gazetka – Grzegorz Golański, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Rewers w Gdańsku
Skip to content