„Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności”

Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Priorytetu 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, w ramach Działania 6.6 Profesjonalny nauczyciel, Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.

Projekt skierowany jest do nauczycieli wszystkich szczebli edukacji oraz kadry zarządzającej z południowej części województwa lubuskiego (powiaty: żarski, żagański, nowosolski, krośnieński, wschowski, zielonogórski oraz miasto Zielona Góra).

Projekt zakłada wzrost kompetencji min. 320 nauczycieli oraz kadry kierowniczej z zakresu stosowania efektywnych metod pracy z uczniem, wspieranych technologią cyfrowo-informatyczną, skutecznego kierowania szkołą oraz wykorzystania Szkoły Ćwiczeń w budowaniu nowoczesnej edukacji.

Realizacja projektu: 01.11.2024 r. – 31.10.2027 r.

Zadania projektowe:

1. Interdyscyplinarne i holistyczne szkolenia stacjonarne oraz moduł kompetencje przyszłości.

2. Szkolenia wyjazdowe dla dyrektorów i pracowników systemu doskonalenia nauczycieli.

3. Konferencje szkoleniowe.

4. Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące.

5. Moduł szkoleniowy – kompetencje przyszłości w przestrzeni edukacyjnej.

6. Mobilne doradztwo metodyczne.

7. Wsparcie efektywności indywidualnej ścieżki rozwoju nauczycieli i kadry zarządzającej.

8. Wyposażenie IT – modernizacja bazy i wyposażenia ODN.

9. Szkolenia IT – doskonalenie z zakresu stosowania technologii cyfrowo-informatycznej.

Wartość projektu 2 352 941,18 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 2 117 647,06 zł

#FunduszeEuropejskie


Szczegóły projektu 

Szanowni Państwo,
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze rozpoczyna realizację Projektu „Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności”, realizowany w ramach Osi Priorytetowej 6. Programu “Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027”.

Grupa docelowa
Projekt jest skierowany do czynnych zawodowo nauczycieli i kadry zarządzającej szkół z południowej części województwa lubuskiego. Udział w Projekcie jest bezpłatny.

Cele Projektu
Projekt zakłada wzrost kompetencji co najmniej 320 nauczycieli i kadry zarządzającej z zakresu stosowania efektywnych metod pracy z uczniem, wspieranych technologią cyfrowo-informatyczną, skutecznego kierowania szkołą oraz wykorzystania Szkoły Ćwiczeń w budowaniu nowoczesnej edukacji.

Wartość projektu: 2 352 941,18 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 2 117 647,06 zł


Dlaczego ten Projekt jest potrzebny?

W oparciu o przeprowadzone badania i raporty z diagnozy potrzeb nauczycieli, zidentyfikowano kluczowe obszary wymagające wsparcia i rozwoju:

  1. Nierówności w dostępie do edukacji: pomimo pozytywnych wskaźników w niektórych aspektach edukacji, istnieją znaczące wyzwania związane z równością dostępu i jakością kształcenia na różnych poziomach. Projekt dąży do wyrównania tych szans poprzez wsparcie nauczycieli w regionie.
  2. Potrzeba uatrakcyjnienia doskonalenia zawodowego: chociaż doskonalenie zawodowe jest istotne, nie zawsze spotyka się z entuzjazmem ze strony nauczycieli. Projekt stawia na interaktywne i praktyczne metody szkoleń, które lepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania uczestników.
  3. Nowoczesne metody nauczania: 80% nauczycieli wskazuje na potrzebę szkoleń z nowoczesnych metod nauczania, a 77% potrzebuje wsparcia w zakresie pracy wychowawczej. Projekt przewiduje szeroką ofertę warsztatów i szkoleń praktycznych, które będą odpowiedzią na te potrzeby.
  4. Zwiększenie wykorzystania wsparcia PDN: wiele szkół nie korzysta w pełni z możliwości oferowanych przez placówki doskonalenia nauczycieli (PDN). Projekt ma na celu zwiększenie świadomości i wykorzystania tych zasobów, zwłaszcza w kontekście finansowania i dostępności.
  5. Interaktywne formy szkolenia: z analizy wynika, że tradycyjne wykłady są mniej efektywne (zainteresowanie wykładami wynosi tylko 38,89%). Projekt skupia się na interaktywnych formach szkolenia, takich jak warsztaty i szkolenia praktyczne, które są bardziej angażujące i efektywne.
  6. Wsparcie dla szkół ćwiczeń: projekt przewiduje również rozwój i wsparcie Szkół Ćwiczeń, które mogą stanowić nowoczesną platformę do doskonalenia zawodowego nauczycieli i poprawy jakości kształcenia.

Termin realizacji Projektu: 01.11.2024 r. – 31.10.2027 r.

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Priorytetu 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, w ramach Działania 6.6 Profesjonalny nauczyciel, Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.


Zadania projektowe:

  1. Interdyscyplinarne i holistyczne szkolenia stacjonarne oraz moduł kompetencje przyszłości. Cykl warsztatów poświęconych doskonaleniu umiejętności efektywnego planowania i realizowania procesu edukacyjnego. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, które zakończą się przygotowaniem publikacji służącej upowszechnianiu dobrych praktyk metodycznych.
Grupy szkoleniowe Wymiar godzin
12 nauczycieli przedszkoli 30 godzin zajęć
12 nauczycieli klas I-III szkół podstawowych
12 nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów)
12 nauczycieli przedmiotów humanistycznych (język polski, historia, wos, języki obce, wiedza o kulturze) 42 godziny zajęć
12 nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, geografia, fizyka, chemia, biologia)
12 nauczycieli przedmiotów zawodowych różnych zawodów i branż
  1. Szkolenia wyjazdowe dla dyrektorów i pracowników systemu doskonalenia nauczycieli. Trzydniowe warsztaty dla 50 uczestników poświęcone doskonaleniu kompetencji kadry kierowniczej szkół/placówek oświatowych w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Temat przewodni Wymiar godzin
Upskilling w praktyce 24 godzin zajęć
Kompetencje kierownicze
Dobrostan dyrektora szkoły
  1. Konferencje szkoleniowe. Spotkania z ekspertami poświęcone promowaniu oraz upowszechnianiu nowej wiedzy i umiejętności w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych.
Adresaci Wymiar godzin
80 dyrektorów/nauczycieli przedszkoli oraz dyrektorów/nauczycieli klas I-III szkół podstawowych 8 godzin zajęć
80 dyrektorów/nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych
80 dyrektorów/nauczycieli szkół ponadpodstawowych i branżowych
  1. Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące. Formy umożliwiające nabycie kompetencji niezbędnych do pełnienia roli coacha, tutora i mediatora. Każda z tych osób może pełnić unikalną funkcję w szkole, przyczyniając się do holistycznego podejścia do edukacji, które uwzględnia nie tylko aspekty akademickie, ale także emocjonalne i społeczne uczniów.
Specjalność Adresaci Wymiar godzin
Mediator szkolny 15 dyrektorów/nauczycieli zostanie podany na etapie rekrutacji
Coach 15 dyrektorów/nauczycieli
Tutor I stopnia 10 nauczycieli
  1. Moduł szkoleniowy – kompetencje przyszłości w przestrzeni edukacyjnej. Warsztaty doskonalące umiejętności metodyczne nauczycieli w zakresie kształtowania kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji i kooperacji uczniów. W procesie uczenia się uczestnicy zajęć będą korzystali z cyklu specjalnie do tego celu przygotowanych webinarów.
Grupy szkoleniowe Wymiar godzin
12 nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych 20 godzin zajęć
12 nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych

Rekrutacja

Rekrutacja do Projektu będzie prowadzona cyklicznie: w lutym i wrześniu 2025 r., w lutym i wrześniu 2026 r. oraz w lutym 2027 r. Informacje na ten temat będą zamieszczane na stronie internetowej/facebooku ODN w Zielonej Górze.

Oczekiwane rezultaty

Do 2027 roku, dzięki realizacji Projektu, planowane jest podniesienie kompetencji nauczycieli i kadry zarządzającej z regionu, co w konsekwencji przyczyni się do:

  • poprawy jakości edukacji,
  • wzmocnienia pozycji nauczycieli na rynku pracy,
  • zwiększenia równości szans edukacyjnych w regionie.

Zapraszamy wszystkich nauczycieli i dyrektorów szkół z południowej części województwa lubuskiego do udziału w Projekcie i skorzystania z oferowanych form wsparcia. Razem możemy podnieść jakość edukacji i stworzyć lepsze warunki dla rozwoju naszych uczniów.

Aby dowiedzieć się więcej i dołączyć do projektu skontaktuj się z nami!

  1. Hanna Grytczuk – opiekun zadań merytorycznych Projektu
  • e-mail: H.Grytczuk@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 52
  1. Renata Kołkowska – specjalista/ekspert ds. indywidualnej ścieżki rozwoju nauczycieli
  • e-mail: R.Kolkowska@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 52
  1. Magdalena Komadowska – pracownik Biura Projektu
  • e-mail: profesjonalny.nauczyciel@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 56


Dokumenty rekrutacyjne

  1. Deklaracja uczestnictwa w Projekcie.
  2. Formularz Uczestnika Projektu.
  3. Regulamin rekrutacji uczestnictwa w Projekcie, klauzula RODO.


Konferencja dla nauczycieli/dyrektorów przedszkoli i nauczycieli klas I-III, dyrektorów szkół podstawowych

Serdecznie Państwa zapraszamy  do udziału w konferencji  Wczesna edukacja w dobie zmian  – potrzeby i oczekiwania XXI wieku w ramach projektu  Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności współfinansowanego z Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.

Podczas spotkania poruszone zostaną istotne dla rozwoju wczesnej edukacji zagadnienia, m.in. wykorzystanie nowoczesnych technologii, uczenie matematyki, ocenianie. Szczegóły znajdziecie Państwo w załączonym programie konferencji oraz krótkich streszczeniach wystąpień.

Kiedy i gdzie?

26 marca 2025 r.

Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze – budynek Centrum Kreatywnej Kultury, ul. Sienkiewicza 11, 65 – 431 Zielona Góra

Program oraz rejestracja

Program konferencji

Rejestracja za pomocą Arkusza rekrutacji.

*

Rekrutacja zakończona z powodu wyczerpania puli miejsc.

*

Informacje o zakwalifikowaniu do udziału w konferencji otrzymacie Państwo drogą elektroniczną.

Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o udziale w konferencji po jej zakończeniu.

Kontakt w sprawach organizacyjnych:

#FunduszeEuropejskie


Wczesna edukacja w dobie zmian – potrzeby i oczekiwania XXI wieku

Informacje o prelegentach i streszczeniach wystąpień

prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska

Pedagog, emerytowany pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka podręczników, książek, artykułów i skryptów akademickich, specjalizująca się w edukacji matematycznej dzieci i wspomaganiu ich rozwoju umysłowego. Jej badania skupiają się na  przeciwdziałaniu niepowodzeniom w uczeniu się tego przedmiotu. Opracowała innowacyjne podejście do nauczania matematyki najmłodszych poprzez rozwijanie logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów i radzenie sobie z trudnościami szkolnymi. Opracowała również nową metodę diagnozowania uzdolnień matematycznych u dzieci w wieku 4-8 lat. Wśród publikacji naukowych z jej dorobku można wymienić chociażby: Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Jej podejście do edukacji matematycznej dzieci zyskało szerokie uznanie, przyczyniając się do podniesienia jakości wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce.

Tytuł wykładu: O kryzysie w edukacji matematycznej i skutecznych działaniach naprawczych –
na przykładzie innowacji pedagogicznej w Nowym Sączu. Jak pomagać dzieciom rozwijać uzdolnienia i polubić naukę matematyki?
Streszczenie: W wystąpieniu przedstawione zostaną dowody narastającego kryzysu w edukacji matematycznej oraz przyczyny niepowodzeń w nauce uczniów klas początkowych, które potwierdzają wyniki kontroli NIK z 2019 roku i wnioski Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, wskazujące na niepokojąco niski poziom nauczania matematyki w polskich szkołach. W dalszej części wykładu zaprezentowana zostanie koncepcja rozwijania uzdolnień uczniów w ramach edukacji matematycznej, realizowana poprzez innowację pedagogiczną w sześciu nowosądeckich szkołach, zwana Nowosądeckim Projektem Edukacyjnym. Celem tej innowacji jest zapewnienie uczniom szkoły podstawowej sukcesów w uczeniu się matematyki, wspomaganie uczniów klas początkowych w rozwijaniu zadatków uzdolnień w tym kierunku, a uczniów klas IV-VIII w krystalizowaniu się uzdolnień matematycznych.

 

dr Anna Michniuk

Adiunkt w Zakładzie Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, pedagog, psycholog, logopeda, trenerka kompetencji cyfrowych. Mediami i edukacją zajmuje się od ponad 10 lat. Laureatka Listy 100’2021 – wyróżnienia przyznawanego przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych dla osób, które w sposób szczególny swoją aktywnością przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych Polek i Polaków. Prowadzi własny gabinet edukacyjno-rozwojowy dla dzieci i młodzieży, oferując zajęcia z dziecięcego programowania, rozwijające kompetencje komunikacyjne oraz zdolności poznawcze.

Tytuł wykładu: Dotknij, powtórz, zrozum, mów: media cyfrowe i AI we wczesnej nauce języków obcych

Streszczenie: Nowoczesne technologie, w tym media cyfrowe i sztuczna inteligencja (AI), z dużym powodzeniem mogą wspierać wczesną naukę języków obcych, jak również rozwijać kompetencje komunikacyjne w zakresie języka ojczystego. Odpowiednio zastosowane interaktywne aplikacje, asystenci głosowi, gry edukacyjne, a nawet roboty, mogą wspomagać dzieci poprzez multisensoryczne doświadczenia. Metody oparte na dotykaniu, powtarzaniu i aktywnym uczestnictwie sprzyjają przyswajaniu nowego słownictwa i struktur gramatycznych. Algorytmy AI personalizują proces nauki, dostosowując tempo i treści do indywidualnych potrzeb ucznia. Dzięki interaktywnym narzędziom dzieci mogą ćwiczyć wymowę i komunikację w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. Odpowiednio zaprojektowane narzędzia mogą wspierać naturalny rozwój umiejętności językowych dzieci. Prelegentka zaprezentuje wybrane narzędzia cyfrowe (strony internetowe, aplikacje, roboty), które mogą wspomagać kształtowanie kompetencji językowych u najmłodszych. Omówione zostaną również wyzwania związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji elementarnej.

 

dr hab. Jan Amos Jelinek

Profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W pracy naukowej zajmuje się procesem uczenia się dzieci w obszarze edukacji matematycznej, przyrodniczej i technicznej. Prowadzi badania w zakresie zainteresowań oraz zadatków uzdolnień technicznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest autorem koncepcji wspomagania rozwoju predyspozycji technicznych u dzieci, opisanej w książce Dziecko konstruktorem, 2018. Prowadzi projekty wdrożeniowe, m.in. Nowosądecki Projekt Edukacji Technicznej. Propaguje naukę organizując konferencje, szkolenia i warsztaty w całej Polsce. Prowadzi internetowy portal dla rodziców i nauczycieli www.dzieciecafizyka.pl. Jest autorem gier edukacyjnych: Geokom, LABIrynt, Mistrz Getriko, Kubik i MoMo oraz scenariuszy ogólnopolskich projektów edukacyjnych (np. Śniadanie daje Moc, Z Kujawskim pomagamy pszczołom, Czyściochowe Przedszkole i Czyściochowa Akademia, Piątka dla Natury  i inne). Współpracuje z Polskim Radiem Dzieciom.

Tytuł wykładu: Jak prowadzić zajęcia techniczne bez pracowni technicznej z grupą uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi?

Streszczenie: Podczas wystąpienia zaprezentowane zostaną  etapy kształtowania się zainteresowań dziecięcych w obszarze techniki,  problemy współczesnej szkoły związane ze społecznymi wymogami kształcenia technicznego, problemy natury psychodydaktycznej połączone z trudnościami w wyjaśnianiu sposobu działania urządzeń oraz praktyczne sposoby organizowania zajęć, które – bez pracowni technicznych – pozwolą wejść dzieciom w świat maszyn i urządzeń. Zdaniem autora wykładu niepokojące jest zjawisko zastępowania pracowni papieroplastyką, robotyką i programowaniem czy nawet tworzeniem modeli urządzeń. Nie zastąpią one doświadczeń, które dzieci powinny zdobyć w warunkach prawdziwych pracowni technicznych.

 

prof. dr hab. Inetta Nowosad

Pedagog, pracownik naukowy Uniwersytetu Zielonogórskiego, członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Jej zainteresowania badawcze osadzone są w szerokim nurcie badań nad efektywnością i poprawą pracy szkoły, w tym szczególnie zmianą edukacyjną oraz jej uwarunkowaniami, zarówno na poziomie mikro (jednostki szkolnej), jak i makro (systemu szkolnego), zwłaszcza w perspektywie międzynarodowej. Autorka ponad dwustu publikacji naukowych, m. in. monografii: Nauczyciel wychowawca czasu polskich przełomów (Kraków 2001), Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa 2003). Z jej inicjatywy od 2010 roku realizowany jest cykl ogólnopolskich konferencji: Szkoła i nauczyciel. W styczniu 2025 roku powołana została na stanowisko członka Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej.

Tytuł wykładu: Model kompetencji XXI wieku jako odpowiedź na współczesne i przyszłe wyzwania. Przykład Singapuru.

Streszczenie: Wystąpienie zwraca uwagę na przyjęty i rozwijany w singapurskich szkołach model kompetencji XXI wieku. Nie bez znaczenia jest fakt, że Singapur niezwykle efektywnie reaguje na stale wzrastającą konkurencyjność w sferze globalnej gospodarki opartej na wiedzy, a inwestycje w kapitał ludzki rozumie jako inwestycje w edukację. Zaprezentowane zostaną, wprowadzone w 2010 roku, ramy kompetencji i efekty kształcenia XXI wieku (21CC), które uznano za niezbędne i mające kształtować przyszłość w zglobalizowanym świecie, zmieniającej się demografii i postępie technologicznym. Zidentyfikowane zostaną zestawy podstawowych wartości i kompetencji, które okazują się coraz ważniejsze. Orientacja na jakość edukacji odchodzi w szkołach od prostej wynikowej zależności – na rzecz wspierania holistycznego rozwoju uczniów. Ma to swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w modelu kompetencji XXI wieku, który od 2010 roku uległ już znacznym modyfikacjom i aktualnie jest podstawą spersonalizowanej edukacji oraz zapewnia trwałość kompetencji w singapurskim systemie edukacyjnym.

 

 dr Grażyna Szyling

Adiunkt w Zakładzie Badań nad Dzieciństwem i Szkołą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wieloletnia nauczycielka języka polskiego, doktor nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki. Zajmuje się naukowo dydaktyką, ocenianiem oraz diagnostyką edukacyjną. Autorka książki Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami (Kraków 2011) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych związanych z ocenianiem szkolnym oraz kształceniem nauczycieli, m.in. Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów, O kategorii funkcji oceny szkolnej: od normatywnych źródeł do dydaktycznego artefaktu.

Tytuł wykładu: Ocena opisowa we wczesnej edukacji. Między światem pozoru a możliwością zmiany realiów oceniania

Streszczenie: Punktem wyjścia do rozważań podjętych podczas wykładu będzie przypomnienie teoretycznych założeń, które legły u podstaw systemowego wprowadzenia oceny opisowej do wczesnej edukacji oraz związanych z tym oczekiwań pedagogicznych. W kolejnym kroku zestawione zostaną zamierzenia z wynikami badań, ukazującymi realia oceniania wczesnoszkolnego. Towarzyszyć będzie temu namysł nad tym, czemu ocenianie służy i czemu może służyć w określonych warunkach, wytworzonych przez system edukacji, indywidualne preferencje oraz oczekiwania społeczne. Ocenianie szkolne niesie za sobą liczne, bliskie i odległe w czasie, skutki, zarówno dla jednostki, jak i jakości kształcenia oraz wiąże się ze sprzecznymi czasem wartościami, istotnymi dla relacji między nauczycielami i uczniami. Zostaną również przybliżone wybrane możliwości pracy z portfolio, w powiązaniu z rozwiązaniami wywiedzionymi ze słabo jeszcze znanej w Polsce koncepcji, wykraczającej poza dualny model oceniania sumującego i kształtującego.

Nowoczesna edukacja przedszkolna. Strefa dobrych praktyk

Martyna Bujel

Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 12 w Nowej Soli. Aktywnie realizuje innowacyjne działania podejmowane w placówce. Propagatorka wykorzystania technologii cyfrowych i nauki kodowania w edukacji przedszkolnej. W swojej pracy stawia na naukę poprzez zabawę i doświadczanie, wykorzystując metody aktywizujące oraz tworząc atmosferę pełną radości i bezpieczeństwa, w której dzieci mogą swobodnie wyrażać siebie.  Aktywnie włączyła się w realizację projektu Zakodowane przedszkolaki – dodatkowe zajęcia dla dzieci w wieku 4-6 lat z publicznych przedszkoli w Nowej Soli. Swoje doświadczenia oraz efekty realizacji projektu przedstawi podczas warsztatów.

Agata Sasin

Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 12 w Nowej Soli. Aktywnie  współpracuje z „Fundacją JuPi”  działającą na rzecz dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin. W swojej pracy łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, wprowadzając innowacyjne projekty edukacyjne, które stymulują kreatywność i ciekawość świata u przedszkolaków. Regularnie bierze udział w kursach i szkoleniach poszukując najnowszych metod nauczania i wychowania. Z zaangażowaniem włączyła się w realizację projektu Zakodowane przedszkolaki – dodatkowe zajęcia dla dzieci w wieku 4-6 lat z publicznych przedszkoli w Nowej Soli. Swoje doświadczenia oraz efekty działań projektowych przedstawi podczas warsztatów.

Temat warsztatów: Zakodowane przedszkole

Kodowanie na dywanie to metoda edukacyjna, która wprowadza dzieci w podstawy programowania poprzez zabawę. Świetnie wspiera rozwój intelektualny, emocjonalny oraz społeczny przedszkolaków już od najmłodszych lat. Pozwala nabywać umiejętności, które przydadzą się w przyszłości: samodzielność, wytrwałość, umiejętność rozwiązywania problemów. Nauka kodowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa. Nie wymaga też dostępu do specjalistycznego sprzętu. Podczas prezentacji przedstawione zostaną sposoby realizacji z przedszkolakami zajęć z kodowania, z wykorzystaniem mat, kubeczków oraz robotów.

Anita Bembnowicz-Matuszewska

Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim nr 1 w Kożuchowie. Jej pasją jest praca z dziećmi. Specjalizuje się w terapii integracji sensorycznej oraz biofeedbacku. Ukończyła szereg szkoleń, w tym z zakresu zastosowania metod modelowania dialogów QTA, innowacyjnego programu TABLIT, metody projektu, Wiatraka matematycznego oraz Dziecięcej matematyki profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej.

 

Karolina Krawczyk-Nowicka

Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim nr 1 w Kożuchowie. Kreatywnie wspiera rozwój dzieci w wieku przedszkolnym. Specjalizuje się w terapii biofeedback. Ukończyła szereg szkoleń, w tym z zakresu zastosowania metod modelowania dialogów QTA, innowacyjnego programu TABLIT, metody projektu, Wiatraka matematycznego oraz Dziecięcej Matematyki profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Temat warsztatów: Zostań  programistą

Podczas warsztatów zaprezentowane zostanie narzędzie multimedialne Magiczny Box. Będą przedstawione możliwości wykorzystania tego narzędzia (magicznej ściany i podłogi) w codziennej pracy z dziećmi. Pozwala ono ćwiczyć zręczność, koordynację, motorykę dużą i małą, rozwija logiczne myślenie, uczy współpracy, odpowiedzialności i samodzielności. Zaprezentowane będą przykładowe pomoce do nauki programowania, takie jak: photony, blue boty, korbo robot oraz klocki ScottieGo. Uczestnicy warsztatów zmierzą się z zadaniami dotyczącymi programowania z wykorzystaniem Magicznego Boxa, robotów oraz klocków  ScottieGo.

 

Beata Pazio

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Zielonej Górze. Aktywnie uczestniczy w projekcie Szkoła Ćwiczeń, realizowanym w placówce. Stale poszukuje nowych metod i rozwiązań, które unowocześniają dydaktykę i zwiększają efektywność nauczania. W swojej pracy wykorzystuje nowoczesne technologie. Na zajęciach stosuje roboty i gry edukacyjne, np.: Bee-Boty, Scottie Go, Złapmy lwa, kulodromy, a także tablety. Nieustanną inspiracją jest dla niej dziecięca ciekawość. Realizuje innowację pedagogiczną Steamowe wyzwania, podczas której dzieci uczą się współdziałania, rozwijają wyobraźnię, wykorzystują umiejętności matematyczne, artystyczne, techniczne.

Mirella Piechocka

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Zielonej Górze. Aktywnie bierze udział w projekcie Szkoła Ćwiczeń na terenie swojej placówki. Interesuje się wykorzystaniem nowych technologii w edukacji. Z zaangażowaniem zachęca uczniów do rozwoju swoich pasji oraz zainteresowań. W czasie zajęć korzysta z  robotów edukacyjnych: Bee-Botów, robotów Dash, a także okularów VR, tabletów, licznych aplikacji. Stawia na rozwój u uczniów kompetencji 4K: kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji oraz współpracy. Realizuje z dziećmi różne programy i projekty, np.: Od grosika do złotówki, Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki, Uczymy Dzieci Programować czy też Psia lekcja. Realizuje innowację pedagogiczną Steamowe wyzwania.

 

 Temat warsztatów: W świecie robotów

Warsztaty dotyczyły będą wykorzystania technologii informacyjnej na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicy zaprogramują małe roboty Bee-Boty. Będą mieli możliwość sterowania robotami Dash w aplikacjach Go, Path, Blockly, Wonder oraz Xylo. Dzięki okularom VR znajdą się w wirtualnej rzeczywistości. Poznają również grę edukacyjną do nauki programowania ScottieGo oraz wykonają różne ćwiczenia interaktywne korzystając z tabletów.

 

Danuta Błażejewska

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Edukacyjnym nr 8 w Zielonej Górze oraz nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań dydaktycznych, aby jak najlepiej wspierać rozwój swoich podopiecznych, dostosowując metody nauczania do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Zaangażowana, kreatywna i otwarta na innowacje w edukacji oraz tworzenie przyjaznego i inspirującego środowiska edukacyjnego.

 

Julia Szopa

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz informatyki w Zespole Edukacyjnym nr 8 w Zielonej Górze. Autorka facebookowego profilu Na Edukacyjnej Drodze, promującego innowacyjne metody pracy na lekcji, budowanie silnych klasowych relacji oraz oddolne zmiany w szkole. Autorka ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Klasowe działania na czas oczekiwania, ambasadorka kampanii edukacyjnej Błędy kształcą, propagatorka wielu projektów edukacyjnych, między innymi Czytusiowy Pamiętnik. Prowadzi szkolenia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej oraz wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach, tworzy kreatywne materiały edukacyjne, z których korzystają nauczyciele w całej Polsce. Jej celem jest inspirowanie nauczycieli do odważnego poszukiwania nowych metod pracy stawiających w centrum ucznia i jego potrzeby edukacyjne.

 Temat warsztatów: Od kredy do kodu

Warsztaty prezentujące prowadzenie lekcji z wykorzystaniem tabletów, Qr-kodów oraz zasobów multimedialnych. Uczestnicy nauczą się tworzenia zajęć w formie escaperoom, generowania Qr-kodów i tworzenia środowiska edukacyjnego maksymalizującego aktywność uczniów podczas lekcji. W trakcie warsztatów zostaną zaprezentowane sposoby wykorzystania narzędzi cyfrowych do konstruowania sytuacji edukacyjnych w taki sposób, aby uczniowie samodzielnie poszukiwali wiedzy.

Skip to content