Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Priorytetu 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, w ramach Działania 6.6 Profesjonalny nauczyciel, Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
Projekt skierowany jest do nauczycieli wszystkich szczebli edukacji oraz kadry zarządzającej z południowej części województwa lubuskiego (powiaty: żarski, żagański, nowosolski, krośnieński, wschowski, zielonogórski oraz miasto Zielona Góra).
Projekt zakłada wzrost kompetencji min. 320 nauczycieli oraz kadry kierowniczej z zakresu stosowania efektywnych metod pracy z uczniem, wspieranych technologią cyfrowo-informatyczną, skutecznego kierowania szkołą oraz wykorzystania Szkoły Ćwiczeń w budowaniu nowoczesnej edukacji.
Realizacja projektu: 01.11.2024 r. – 31.10.2027 r.
Zadania projektowe:
1. Interdyscyplinarne i holistyczne szkolenia stacjonarne oraz moduł kompetencje przyszłości.
2. Szkolenia wyjazdowe dla dyrektorów i pracowników systemu doskonalenia nauczycieli.
3. Konferencje szkoleniowe.
4. Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące.
5. Moduł szkoleniowy – kompetencje przyszłości w przestrzeni edukacyjnej.
6. Mobilne doradztwo metodyczne.
7. Wsparcie efektywności indywidualnej ścieżki rozwoju nauczycieli i kadry zarządzającej.
8. Wyposażenie IT – modernizacja bazy i wyposażenia ODN.
9. Szkolenia IT – doskonalenie z zakresu stosowania technologii cyfrowo-informatycznej.
Wartość projektu 2 352 941,18 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 2 117 647,06 zł
Szczegóły projektu
Szanowni Państwo,
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze rozpoczyna realizację Projektu „Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności”, realizowany w ramach Osi Priorytetowej 6. Programu “Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027”.
Grupa docelowa
Projekt jest skierowany do czynnych zawodowo nauczycieli i kadry zarządzającej szkół z południowej części województwa lubuskiego. Udział w Projekcie jest bezpłatny.
Cele Projektu
Projekt zakłada wzrost kompetencji co najmniej 320 nauczycieli i kadry zarządzającej z zakresu stosowania efektywnych metod pracy z uczniem, wspieranych technologią cyfrowo-informatyczną, skutecznego kierowania szkołą oraz wykorzystania Szkoły Ćwiczeń w budowaniu nowoczesnej edukacji.
Wartość projektu: 2 352 941,18 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 2 117 647,06 zł
Dlaczego ten Projekt jest potrzebny?
W oparciu o przeprowadzone badania i raporty z diagnozy potrzeb nauczycieli, zidentyfikowano kluczowe obszary wymagające wsparcia i rozwoju:
- Nierówności w dostępie do edukacji: pomimo pozytywnych wskaźników w niektórych aspektach edukacji, istnieją znaczące wyzwania związane z równością dostępu i jakością kształcenia na różnych poziomach. Projekt dąży do wyrównania tych szans poprzez wsparcie nauczycieli w regionie.
- Potrzeba uatrakcyjnienia doskonalenia zawodowego: chociaż doskonalenie zawodowe jest istotne, nie zawsze spotyka się z entuzjazmem ze strony nauczycieli. Projekt stawia na interaktywne i praktyczne metody szkoleń, które lepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania uczestników.
- Nowoczesne metody nauczania: 80% nauczycieli wskazuje na potrzebę szkoleń z nowoczesnych metod nauczania, a 77% potrzebuje wsparcia w zakresie pracy wychowawczej. Projekt przewiduje szeroką ofertę warsztatów i szkoleń praktycznych, które będą odpowiedzią na te potrzeby.
- Zwiększenie wykorzystania wsparcia PDN: wiele szkół nie korzysta w pełni z możliwości oferowanych przez placówki doskonalenia nauczycieli (PDN). Projekt ma na celu zwiększenie świadomości i wykorzystania tych zasobów, zwłaszcza w kontekście finansowania i dostępności.
- Interaktywne formy szkolenia: z analizy wynika, że tradycyjne wykłady są mniej efektywne (zainteresowanie wykładami wynosi tylko 38,89%). Projekt skupia się na interaktywnych formach szkolenia, takich jak warsztaty i szkolenia praktyczne, które są bardziej angażujące i efektywne.
- Wsparcie dla szkół ćwiczeń: projekt przewiduje również rozwój i wsparcie Szkół Ćwiczeń, które mogą stanowić nowoczesną platformę do doskonalenia zawodowego nauczycieli i poprawy jakości kształcenia.
Termin realizacji Projektu: 01.11.2024 r. – 31.10.2027 r.
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Priorytetu 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, w ramach Działania 6.6 Profesjonalny nauczyciel, Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
Zadania projektowe:
- Interdyscyplinarne i holistyczne szkolenia stacjonarne oraz moduł kompetencje przyszłości. Cykl warsztatów poświęconych doskonaleniu umiejętności efektywnego planowania i realizowania procesu edukacyjnego. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, które zakończą się przygotowaniem publikacji służącej upowszechnianiu dobrych praktyk metodycznych.
Grupy szkoleniowe | Wymiar godzin |
12 nauczycieli przedszkoli | 30 godzin zajęć |
12 nauczycieli klas I-III szkół podstawowych | |
12 nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów) | |
12 nauczycieli przedmiotów humanistycznych (język polski, historia, wos, języki obce, wiedza o kulturze) | 42 godziny zajęć |
12 nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, geografia, fizyka, chemia, biologia) | |
12 nauczycieli przedmiotów zawodowych różnych zawodów i branż |
- Szkolenia wyjazdowe dla dyrektorów i pracowników systemu doskonalenia nauczycieli. Trzydniowe warsztaty dla 50 uczestników poświęcone doskonaleniu kompetencji kadry kierowniczej szkół/placówek oświatowych w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Temat przewodni | Wymiar godzin |
Upskilling w praktyce | 24 godzin zajęć |
Kompetencje kierownicze | |
Dobrostan dyrektora szkoły |
- Konferencje szkoleniowe. Spotkania z ekspertami poświęcone promowaniu oraz upowszechnianiu nowej wiedzy i umiejętności w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych.
Adresaci | Wymiar godzin |
80 dyrektorów/nauczycieli przedszkoli oraz dyrektorów/nauczycieli klas I-III szkół podstawowych | 8 godzin zajęć |
80 dyrektorów/nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych | |
80 dyrektorów/nauczycieli szkół ponadpodstawowych i branżowych |
- Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne i doskonalące. Formy umożliwiające nabycie kompetencji niezbędnych do pełnienia roli coacha, tutora i mediatora. Każda z tych osób może pełnić unikalną funkcję w szkole, przyczyniając się do holistycznego podejścia do edukacji, które uwzględnia nie tylko aspekty akademickie, ale także emocjonalne i społeczne uczniów.
Specjalność | Adresaci | Wymiar godzin |
Mediator szkolny | 15 dyrektorów/nauczycieli | zostanie podany na etapie rekrutacji |
Coach | 15 dyrektorów/nauczycieli | |
Tutor I stopnia | 10 nauczycieli |
- Moduł szkoleniowy – kompetencje przyszłości w przestrzeni edukacyjnej. Warsztaty doskonalące umiejętności metodyczne nauczycieli w zakresie kształtowania kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji i kooperacji uczniów. W procesie uczenia się uczestnicy zajęć będą korzystali z cyklu specjalnie do tego celu przygotowanych webinarów.
Grupy szkoleniowe | Wymiar godzin |
12 nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych | 20 godzin zajęć |
12 nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych |
Rekrutacja
Rekrutacja do Projektu będzie prowadzona cyklicznie: w lutym i wrześniu 2025 r., w lutym i wrześniu 2026 r. oraz w lutym 2027 r. Informacje na ten temat będą zamieszczane na stronie internetowej/facebooku ODN w Zielonej Górze.
Oczekiwane rezultaty
Do 2027 roku, dzięki realizacji Projektu, planowane jest podniesienie kompetencji nauczycieli i kadry zarządzającej z regionu, co w konsekwencji przyczyni się do:
- poprawy jakości edukacji,
- wzmocnienia pozycji nauczycieli na rynku pracy,
- zwiększenia równości szans edukacyjnych w regionie.
Zapraszamy wszystkich nauczycieli i dyrektorów szkół z południowej części województwa lubuskiego do udziału w Projekcie i skorzystania z oferowanych form wsparcia. Razem możemy podnieść jakość edukacji i stworzyć lepsze warunki dla rozwoju naszych uczniów.
Aby dowiedzieć się więcej i dołączyć do projektu skontaktuj się z nami!
- Hanna Grytczuk – opiekun zadań merytorycznych Projektu
- e-mail: H.Grytczuk@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 52
- Renata Kołkowska – specjalista/ekspert ds. indywidualnej ścieżki rozwoju nauczycieli
- e-mail: R.Kolkowska@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 52
- Magdalena Komadowska – pracownik Biura Projektu
- e-mail: profesjonalny.nauczyciel@odn.zgora.pl, tel. (68) 328 64 56
Dokumenty rekrutacyjne
- Deklaracja uczestnictwa w Projekcie.
- Formularz Uczestnika Projektu.
- Regulamin rekrutacji uczestnictwa w Projekcie, klauzula RODO.
Konferencja dla nauczycieli/dyrektorów przedszkoli i nauczycieli klas I-III, dyrektorów szkół podstawowych
Serdecznie Państwa zapraszamy do udziału w konferencji Wczesna edukacja w dobie zmian – potrzeby i oczekiwania XXI wieku w ramach projektu Profesjonalny nauczyciel. Kompetentny uczeń. Edukacja wobec wyzwań przyszłości poprzez podnoszenie umiejętności współfinansowanego z Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027.
Podczas spotkania poruszone zostaną istotne dla rozwoju wczesnej edukacji zagadnienia, m.in. wykorzystanie nowoczesnych technologii, uczenie matematyki, ocenianie. Szczegóły znajdziecie Państwo w załączonym programie konferencji oraz krótkich streszczeniach wystąpień.
Kiedy i gdzie?
26 marca 2025 r.
Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze – budynek Centrum Kreatywnej Kultury, ul. Sienkiewicza 11, 65 – 431 Zielona Góra
Program oraz rejestracja
Rejestracja za pomocą Arkusza rekrutacji.
*
Rekrutacja zakończona z powodu wyczerpania puli miejsc.
*
Informacje o zakwalifikowaniu do udziału w konferencji otrzymacie Państwo drogą elektroniczną.
Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o udziale w konferencji po jej zakończeniu.
Kontakt w sprawach organizacyjnych:
- Lidia Bugiera, tel. 68 328 64 42, e-mail: Bugiera@odn.zgora.pl
- Danuta Mroczyk, tel. 68 328 64 66, e-mail: Mroczyk@odn.zgora.pl
#FunduszeEuropejskie
Wczesna edukacja w dobie zmian – potrzeby i oczekiwania XXI wieku
Informacje o prelegentach i streszczeniach wystąpień
![]() |
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
Pedagog, emerytowany pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka podręczników, książek, artykułów i skryptów akademickich, specjalizująca się w edukacji matematycznej dzieci i wspomaganiu ich rozwoju umysłowego. Jej badania skupiają się na przeciwdziałaniu niepowodzeniom w uczeniu się tego przedmiotu. Opracowała innowacyjne podejście do nauczania matematyki najmłodszych poprzez rozwijanie logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów i radzenie sobie z trudnościami szkolnymi. Opracowała również nową metodę diagnozowania uzdolnień matematycznych u dzieci w wieku 4-8 lat. Wśród publikacji naukowych z jej dorobku można wymienić chociażby: Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Jej podejście do edukacji matematycznej dzieci zyskało szerokie uznanie, przyczyniając się do podniesienia jakości wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. |
Tytuł wykładu: O kryzysie w edukacji matematycznej i skutecznych działaniach naprawczych – na przykładzie innowacji pedagogicznej w Nowym Sączu. Jak pomagać dzieciom rozwijać uzdolnienia i polubić naukę matematyki?Streszczenie: W wystąpieniu przedstawione zostaną dowody narastającego kryzysu w edukacji matematycznej oraz przyczyny niepowodzeń w nauce uczniów klas początkowych, które potwierdzają wyniki kontroli NIK z 2019 roku i wnioski Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, wskazujące na niepokojąco niski poziom nauczania matematyki w polskich szkołach. W dalszej części wykładu zaprezentowana zostanie koncepcja rozwijania uzdolnień uczniów w ramach edukacji matematycznej, realizowana poprzez innowację pedagogiczną w sześciu nowosądeckich szkołach, zwana Nowosądeckim Projektem Edukacyjnym. Celem tej innowacji jest zapewnienie uczniom szkoły podstawowej sukcesów w uczeniu się matematyki, wspomaganie uczniów klas początkowych w rozwijaniu zadatków uzdolnień w tym kierunku, a uczniów klas IV-VIII w krystalizowaniu się uzdolnień matematycznych. |
![]() |
dr Anna Michniuk
Adiunkt w Zakładzie Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, pedagog, psycholog, logopeda, trenerka kompetencji cyfrowych. Mediami i edukacją zajmuje się od ponad 10 lat. Laureatka Listy 100’2021 – wyróżnienia przyznawanego przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych dla osób, które w sposób szczególny swoją aktywnością przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych Polek i Polaków. Prowadzi własny gabinet edukacyjno-rozwojowy dla dzieci i młodzieży, oferując zajęcia z dziecięcego programowania, rozwijające kompetencje komunikacyjne oraz zdolności poznawcze. |
Tytuł wykładu: Dotknij, powtórz, zrozum, mów: media cyfrowe i AI we wczesnej nauce języków obcych
Streszczenie: Nowoczesne technologie, w tym media cyfrowe i sztuczna inteligencja (AI), z dużym powodzeniem mogą wspierać wczesną naukę języków obcych, jak również rozwijać kompetencje komunikacyjne w zakresie języka ojczystego. Odpowiednio zastosowane interaktywne aplikacje, asystenci głosowi, gry edukacyjne, a nawet roboty, mogą wspomagać dzieci poprzez multisensoryczne doświadczenia. Metody oparte na dotykaniu, powtarzaniu i aktywnym uczestnictwie sprzyjają przyswajaniu nowego słownictwa i struktur gramatycznych. Algorytmy AI personalizują proces nauki, dostosowując tempo i treści do indywidualnych potrzeb ucznia. Dzięki interaktywnym narzędziom dzieci mogą ćwiczyć wymowę i komunikację w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. Odpowiednio zaprojektowane narzędzia mogą wspierać naturalny rozwój umiejętności językowych dzieci. Prelegentka zaprezentuje wybrane narzędzia cyfrowe (strony internetowe, aplikacje, roboty), które mogą wspomagać kształtowanie kompetencji językowych u najmłodszych. Omówione zostaną również wyzwania związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji elementarnej. |
![]() |
dr hab. Jan Amos Jelinek
Profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W pracy naukowej zajmuje się procesem uczenia się dzieci w obszarze edukacji matematycznej, przyrodniczej i technicznej. Prowadzi badania w zakresie zainteresowań oraz zadatków uzdolnień technicznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest autorem koncepcji wspomagania rozwoju predyspozycji technicznych u dzieci, opisanej w książce Dziecko konstruktorem, 2018. Prowadzi projekty wdrożeniowe, m.in. Nowosądecki Projekt Edukacji Technicznej. Propaguje naukę organizując konferencje, szkolenia i warsztaty w całej Polsce. Prowadzi internetowy portal dla rodziców i nauczycieli www.dzieciecafizyka.pl. Jest autorem gier edukacyjnych: Geokom, LABIrynt, Mistrz Getriko, Kubik i MoMo oraz scenariuszy ogólnopolskich projektów edukacyjnych (np. Śniadanie daje Moc, Z Kujawskim pomagamy pszczołom, Czyściochowe Przedszkole i Czyściochowa Akademia, Piątka dla Natury i inne). Współpracuje z Polskim Radiem Dzieciom. |
Tytuł wykładu: Jak prowadzić zajęcia techniczne bez pracowni technicznej z grupą uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi?
Streszczenie: Podczas wystąpienia zaprezentowane zostaną etapy kształtowania się zainteresowań dziecięcych w obszarze techniki, problemy współczesnej szkoły związane ze społecznymi wymogami kształcenia technicznego, problemy natury psychodydaktycznej połączone z trudnościami w wyjaśnianiu sposobu działania urządzeń oraz praktyczne sposoby organizowania zajęć, które – bez pracowni technicznych – pozwolą wejść dzieciom w świat maszyn i urządzeń. Zdaniem autora wykładu niepokojące jest zjawisko zastępowania pracowni papieroplastyką, robotyką i programowaniem czy nawet tworzeniem modeli urządzeń. Nie zastąpią one doświadczeń, które dzieci powinny zdobyć w warunkach prawdziwych pracowni technicznych. |
![]() |
prof. dr hab. Inetta Nowosad
Pedagog, pracownik naukowy Uniwersytetu Zielonogórskiego, członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Jej zainteresowania badawcze osadzone są w szerokim nurcie badań nad efektywnością i poprawą pracy szkoły, w tym szczególnie zmianą edukacyjną oraz jej uwarunkowaniami, zarówno na poziomie mikro (jednostki szkolnej), jak i makro (systemu szkolnego), zwłaszcza w perspektywie międzynarodowej. Autorka ponad dwustu publikacji naukowych, m. in. monografii: Nauczyciel wychowawca czasu polskich przełomów (Kraków 2001), Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa 2003). Z jej inicjatywy od 2010 roku realizowany jest cykl ogólnopolskich konferencji: Szkoła i nauczyciel. W styczniu 2025 roku powołana została na stanowisko członka Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. |
Tytuł wykładu: Model kompetencji XXI wieku jako odpowiedź na współczesne i przyszłe wyzwania. Przykład Singapuru.
Streszczenie: Wystąpienie zwraca uwagę na przyjęty i rozwijany w singapurskich szkołach model kompetencji XXI wieku. Nie bez znaczenia jest fakt, że Singapur niezwykle efektywnie reaguje na stale wzrastającą konkurencyjność w sferze globalnej gospodarki opartej na wiedzy, a inwestycje w kapitał ludzki rozumie jako inwestycje w edukację. Zaprezentowane zostaną, wprowadzone w 2010 roku, ramy kompetencji i efekty kształcenia XXI wieku (21CC), które uznano za niezbędne i mające kształtować przyszłość w zglobalizowanym świecie, zmieniającej się demografii i postępie technologicznym. Zidentyfikowane zostaną zestawy podstawowych wartości i kompetencji, które okazują się coraz ważniejsze. Orientacja na jakość edukacji odchodzi w szkołach od prostej wynikowej zależności – na rzecz wspierania holistycznego rozwoju uczniów. Ma to swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w modelu kompetencji XXI wieku, który od 2010 roku uległ już znacznym modyfikacjom i aktualnie jest podstawą spersonalizowanej edukacji oraz zapewnia trwałość kompetencji w singapurskim systemie edukacyjnym. |
![]() |
dr Grażyna Szyling
Adiunkt w Zakładzie Badań nad Dzieciństwem i Szkołą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wieloletnia nauczycielka języka polskiego, doktor nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki. Zajmuje się naukowo dydaktyką, ocenianiem oraz diagnostyką edukacyjną. Autorka książki Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami (Kraków 2011) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych związanych z ocenianiem szkolnym oraz kształceniem nauczycieli, m.in. Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów, O kategorii funkcji oceny szkolnej: od normatywnych źródeł do dydaktycznego artefaktu. |
Tytuł wykładu: Ocena opisowa we wczesnej edukacji. Między światem pozoru a możliwością zmiany realiów oceniania
Streszczenie: Punktem wyjścia do rozważań podjętych podczas wykładu będzie przypomnienie teoretycznych założeń, które legły u podstaw systemowego wprowadzenia oceny opisowej do wczesnej edukacji oraz związanych z tym oczekiwań pedagogicznych. W kolejnym kroku zestawione zostaną zamierzenia z wynikami badań, ukazującymi realia oceniania wczesnoszkolnego. Towarzyszyć będzie temu namysł nad tym, czemu ocenianie służy i czemu może służyć w określonych warunkach, wytworzonych przez system edukacji, indywidualne preferencje oraz oczekiwania społeczne. Ocenianie szkolne niesie za sobą liczne, bliskie i odległe w czasie, skutki, zarówno dla jednostki, jak i jakości kształcenia oraz wiąże się ze sprzecznymi czasem wartościami, istotnymi dla relacji między nauczycielami i uczniami. Zostaną również przybliżone wybrane możliwości pracy z portfolio, w powiązaniu z rozwiązaniami wywiedzionymi ze słabo jeszcze znanej w Polsce koncepcji, wykraczającej poza dualny model oceniania sumującego i kształtującego. |
Nowoczesna edukacja przedszkolna. Strefa dobrych praktyk
![]() |
Martyna Bujel
Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 12 w Nowej Soli. Aktywnie realizuje innowacyjne działania podejmowane w placówce. Propagatorka wykorzystania technologii cyfrowych i nauki kodowania w edukacji przedszkolnej. W swojej pracy stawia na naukę poprzez zabawę i doświadczanie, wykorzystując metody aktywizujące oraz tworząc atmosferę pełną radości i bezpieczeństwa, w której dzieci mogą swobodnie wyrażać siebie. Aktywnie włączyła się w realizację projektu Zakodowane przedszkolaki – dodatkowe zajęcia dla dzieci w wieku 4-6 lat z publicznych przedszkoli w Nowej Soli. Swoje doświadczenia oraz efekty realizacji projektu przedstawi podczas warsztatów. |
![]() |
Agata Sasin
Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 12 w Nowej Soli. Aktywnie współpracuje z „Fundacją JuPi” działającą na rzecz dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin. W swojej pracy łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, wprowadzając innowacyjne projekty edukacyjne, które stymulują kreatywność i ciekawość świata u przedszkolaków. Regularnie bierze udział w kursach i szkoleniach poszukując najnowszych metod nauczania i wychowania. Z zaangażowaniem włączyła się w realizację projektu Zakodowane przedszkolaki – dodatkowe zajęcia dla dzieci w wieku 4-6 lat z publicznych przedszkoli w Nowej Soli. Swoje doświadczenia oraz efekty działań projektowych przedstawi podczas warsztatów. |
Temat warsztatów: Zakodowane przedszkole
Kodowanie na dywanie to metoda edukacyjna, która wprowadza dzieci w podstawy programowania poprzez zabawę. Świetnie wspiera rozwój intelektualny, emocjonalny oraz społeczny przedszkolaków już od najmłodszych lat. Pozwala nabywać umiejętności, które przydadzą się w przyszłości: samodzielność, wytrwałość, umiejętność rozwiązywania problemów. Nauka kodowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa. Nie wymaga też dostępu do specjalistycznego sprzętu. Podczas prezentacji przedstawione zostaną sposoby realizacji z przedszkolakami zajęć z kodowania, z wykorzystaniem mat, kubeczków oraz robotów. |
![]() |
Anita Bembnowicz-Matuszewska
Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim nr 1 w Kożuchowie. Jej pasją jest praca z dziećmi. Specjalizuje się w terapii integracji sensorycznej oraz biofeedbacku. Ukończyła szereg szkoleń, w tym z zakresu zastosowania metod modelowania dialogów QTA, innowacyjnego programu TABLIT, metody projektu, Wiatraka matematycznego oraz Dziecięcej matematyki profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej.
|
![]() |
Karolina Krawczyk-Nowicka
Nauczycielka wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim nr 1 w Kożuchowie. Kreatywnie wspiera rozwój dzieci w wieku przedszkolnym. Specjalizuje się w terapii biofeedback. Ukończyła szereg szkoleń, w tym z zakresu zastosowania metod modelowania dialogów QTA, innowacyjnego programu TABLIT, metody projektu, Wiatraka matematycznego oraz Dziecięcej Matematyki profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej. |
Temat warsztatów: Zostań programistą
Podczas warsztatów zaprezentowane zostanie narzędzie multimedialne Magiczny Box. Będą przedstawione możliwości wykorzystania tego narzędzia (magicznej ściany i podłogi) w codziennej pracy z dziećmi. Pozwala ono ćwiczyć zręczność, koordynację, motorykę dużą i małą, rozwija logiczne myślenie, uczy współpracy, odpowiedzialności i samodzielności. Zaprezentowane będą przykładowe pomoce do nauki programowania, takie jak: photony, blue boty, korbo robot oraz klocki ScottieGo. Uczestnicy warsztatów zmierzą się z zadaniami dotyczącymi programowania z wykorzystaniem Magicznego Boxa, robotów oraz klocków ScottieGo. |
![]() |
Beata Pazio
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Zielonej Górze. Aktywnie uczestniczy w projekcie Szkoła Ćwiczeń, realizowanym w placówce. Stale poszukuje nowych metod i rozwiązań, które unowocześniają dydaktykę i zwiększają efektywność nauczania. W swojej pracy wykorzystuje nowoczesne technologie. Na zajęciach stosuje roboty i gry edukacyjne, np.: Bee-Boty, Scottie Go, Złapmy lwa, kulodromy, a także tablety. Nieustanną inspiracją jest dla niej dziecięca ciekawość. Realizuje innowację pedagogiczną Steamowe wyzwania, podczas której dzieci uczą się współdziałania, rozwijają wyobraźnię, wykorzystują umiejętności matematyczne, artystyczne, techniczne. |
![]() |
Mirella Piechocka
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 18 w Zielonej Górze. Aktywnie bierze udział w projekcie Szkoła Ćwiczeń na terenie swojej placówki. Interesuje się wykorzystaniem nowych technologii w edukacji. Z zaangażowaniem zachęca uczniów do rozwoju swoich pasji oraz zainteresowań. W czasie zajęć korzysta z robotów edukacyjnych: Bee-Botów, robotów Dash, a także okularów VR, tabletów, licznych aplikacji. Stawia na rozwój u uczniów kompetencji 4K: kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji oraz współpracy. Realizuje z dziećmi różne programy i projekty, np.: Od grosika do złotówki, Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki, Uczymy Dzieci Programować czy też Psia lekcja. Realizuje innowację pedagogiczną Steamowe wyzwania.
|
Temat warsztatów: W świecie robotów
Warsztaty dotyczyły będą wykorzystania technologii informacyjnej na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicy zaprogramują małe roboty Bee-Boty. Będą mieli możliwość sterowania robotami Dash w aplikacjach Go, Path, Blockly, Wonder oraz Xylo. Dzięki okularom VR znajdą się w wirtualnej rzeczywistości. Poznają również grę edukacyjną do nauki programowania ScottieGo oraz wykonają różne ćwiczenia interaktywne korzystając z tabletów. |
![]() |
Danuta Błażejewska
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Edukacyjnym nr 8 w Zielonej Górze oraz nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań dydaktycznych, aby jak najlepiej wspierać rozwój swoich podopiecznych, dostosowując metody nauczania do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Zaangażowana, kreatywna i otwarta na innowacje w edukacji oraz tworzenie przyjaznego i inspirującego środowiska edukacyjnego.
|
![]() |
Julia Szopa
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz informatyki w Zespole Edukacyjnym nr 8 w Zielonej Górze. Autorka facebookowego profilu Na Edukacyjnej Drodze, promującego innowacyjne metody pracy na lekcji, budowanie silnych klasowych relacji oraz oddolne zmiany w szkole. Autorka ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Klasowe działania na czas oczekiwania, ambasadorka kampanii edukacyjnej Błędy kształcą, propagatorka wielu projektów edukacyjnych, między innymi Czytusiowy Pamiętnik. Prowadzi szkolenia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej oraz wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach, tworzy kreatywne materiały edukacyjne, z których korzystają nauczyciele w całej Polsce. Jej celem jest inspirowanie nauczycieli do odważnego poszukiwania nowych metod pracy stawiających w centrum ucznia i jego potrzeby edukacyjne. |
Temat warsztatów: Od kredy do kodu
Warsztaty prezentujące prowadzenie lekcji z wykorzystaniem tabletów, Qr-kodów oraz zasobów multimedialnych. Uczestnicy nauczą się tworzenia zajęć w formie escaperoom, generowania Qr-kodów i tworzenia środowiska edukacyjnego maksymalizującego aktywność uczniów podczas lekcji. W trakcie warsztatów zostaną zaprezentowane sposoby wykorzystania narzędzi cyfrowych do konstruowania sytuacji edukacyjnych w taki sposób, aby uczniowie samodzielnie poszukiwali wiedzy. |