Przedstawiciele organów prowadzących! Dyrektorzy szkół/placówek!
W systemie oświaty zachodzą ciągłe zmiany, które mogą wzbudzać strach i opór, ale również ekscytację. Nauczyciele i pedagodzy coraz częściej stają wobec sytuacji, w których czują się bezradni – w pracy z uczniami, kontaktach z rodzicami czy dyrekcją szkoły. Sprzeczne wymagania, brak oparcia w zespole często utrudniają znalezienie konstruktywnych rozwiązań. Wsparciem okazują się w takich przypadkach superwizje, które w ostatnich latach bardzo często pojawiają się na edukacyjnym rynku.
Czym jest superwizja?
- to sposób uczenia się poprzez praktykę, pozwalający na bieżąco poddawać ocenie umiejętności, mocne i słabe strony osoby lub grupy;
- to m.in. wieloaspektowa diagnoza warsztatu pracy, prowadząca do rozwiązania problemów merytorycznych i metodycznych;
- to wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań problemów, wymiana doświadczeń;
- to forma wsparcia merytorycznego, metodycznego dla osób, które chcą zwiększyć efektywność swojej pracy.
Wykorzystywane formy:
- rozpatrywanie indywidualnych problemów każdego z kilkuosobowej grupy nauczycieli przy wsparciu superwizora;
- indywidualna obserwacja – superwizor przed obejrzeniem lekcji uzyskuje od nauczyciela informację na temat profilów poznawczych uczniów (rodzaje inteligencji, systemy reprezentacji, kanały wiodące, dominacja półkulowa), a po zajęciach formułuje wnioski dotyczące zasadności wykorzystanych sposobów pracy (strategii, metod, technik, form, materiałów dydaktycznych);
- lekcje koleżeńskie – służące wzajemnej pomocy w doskonaleniu warsztatu pracy oraz wzrostowi świadomości co do własnych kompetencji; dzięki sugestiom superwizora uczestnicy superwizji będą mieli okazję skorygować własne oddziaływania edukacyjne;
- seminaria projektowe – związane z wypracowaniem różnych sposobów na rozwiązanie jednego ze wspólnych problemów.
Proponujemy Państwu superwizje:
- dydaktyczne – polegające na wsparciu w zakresie metodyki nauczania przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i zawodowych;
- wychowawcze – w zakresie kompetencji wychowawczych nauczycieli, pozytywnych oddziaływań, kształtowania postaw, motywowania do rozwoju.
Udział w superwizjach pomoże uczestnikom:
- krytycznie spojrzeć na swoją pracę i lepiej poznać siebie;
- lepiej zrozumieć ucznia, jego potrzeby i możliwości;
- udoskonalić swoje kompetencje zawodowe i osiągnąć lepsze wyniki;
- poprawić umiejętności pracy zespołowej;
- znaleźć lepsze sposoby uczenia i wspierania rozwoju uczniów.
Superwizje – zasady organizacyjne:
- czas trwania jednej sesji: 4 godziny dydaktyczne;
- częstotliwość sesji: raz lub dwa razy w miesiącu;
- czas trwania procesu: 4-5 sesji;
- liczba osób w grupie: do 6-8 osób;
- koszt jednej sesji: 400 zł + koszty dojazdu
Formularz zgłoszeniowy na superwizje.
Kontakt:
Wioletta Wodnicka – W.Wodnicka@odn.zgora.pl
tel. 68 328 64 55