Polska wersja programu to OczyMa Wobraźni…(a) bazuje na amerykańskim programie Destination Imagination. DI – to międzynarodowy, edukacyjny program Twórczego Rozwiązywania Problemów w Praktyce, w którym dzieci z całego świata podejmują:
- WYZWANIA “NA JUŻ” – uczą samodzielności, szybkości, błyskotliwości i odwagi w myśleniu twórczym. Czas na ich realizację podczas Konkursu jest zawsze ograniczony podobnie jak środki i materiały. Motto Wyzwań “Na Już”: “Rozpędź swoją wyobraźnię”.
- WYZWANIA DRUŻYNOWE – są dokładnie obmyślonymi łamigłówkami, które rzucają Wyzwanie dzieciom poprzez celowe stymulowanie zmysłów, których używamy do nauki. Wyzwania Drużynowe dzielą się na pięć kategorii:
-
- wyzwanie o charakterze technicznym, w którym zadaniem Drużyny jest zbudowanie oryginalnego urządzenia lub pojazdu i spełnienie określonych w Wyzwaniu warunków z udziałem tego urządzenia;
- wyzwanie o charakterze scenicznym, gdzie zadaniem Drużyny jest twórczy pokaz rozwiązania jakiegoś problemu poprzez teatralne opowiedzenie stworzonej przez Drużynę historii;
wyzwanie o charakterze scenicznym z koniecznością zaprezentowania stworzonego przez Drużynę elementu technicznego; - wyzwanie o charakterze scenicznym wymagające zaprezentowania przez Drużynę umiejętności improwizacyjnych – włączenia podczas Konkursu, na scenie – elementów nieprzewidzianych, dodanych przez sędziów tuż przed prezentacją Drużyny;
- wyzwanie o charakterze konstrukcyjnym – zadaniem Drużyny jest skonstruowanie określonej budowli, która musi spełnić nie tylko wymogi Wyzwania, ale podczas prezentacji poddawana jest także różnorakim próbom, które musi przejść pomyślnie.
Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł
– zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy
Dr C. Samuel Micklus, twórca Odysei Umysłu
Odyseja umysłu za cel stawia rozwój zdolności twórczych, które posiada każdy człowiek. Inspiruje rozwój kreatywnego i krytycznego myślenia, zachęcając do rozwiązywania problemów rozbieżnych, czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Twórcze rozwiązywanie problemów to metoda nauczania zorientowana zarówno na proces, jak i na rezultat. Uczestnicy programu samodzielnie analizują zadanie i definiują jego sedno, wymyślają potencjalne możliwości, a następnie decydują o tym, jak połączyć w skuteczne rozwiązania to, co w ich pomysłach najlepsze. Trening czyni mistrza – im większej ilości problemów stawi się czoła, tym łatwiej jest twórcze i skuteczne pomysły generować “na zawołanie”.