JĘZYK OBCY W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Wspomaganie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w przygotowaniu do realizacji zajęć z języka obcego
I. Uzasadnienie potrzeby realizacji Programu
Wprowadzenie obowiązkowej nauki języka obcego od klasy pierwszej szkoły podstawowej obliguje organy prowadzące oraz dyrektorów szkół do zapewnienia odpowiedniej kadry dydaktycznej. Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w klasach I-III szkół podstawowych, oprócz nauczyciela – filologa, języka obcego nauczać może również osoba, która ma kwalifikacje do pracy w klasach I-III szkół podstawowych (określone w § 4 ust. 1 lub 2), a ponadto legitymuje się świadectwem znajomości danego języka obcego na poziomie B2, i która ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie metodyki wczesnego nauczania danego języka obcego. Wiąże się to z uzyskaniem przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uprawnień do prowadzenia zajęć językowych z dziećmi. Aby umożliwić nauczycielom spełnienie tych wymagań, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze proponuje im uczestnictwo w kursach językowych oraz kusy doskonalące z zakresu metodyki wczesnego nauczania języków obcych.
II. Cel główny:
- doskonalenie umiejętności w zakresie znajomości języka obcego (angielskiego, niemieckiego) na różnych poziomach zaawansowania wg skali biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
III. Zakładane efekty
Po realizacji Programu nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej:
- jest przygotowany do egzaminu na poziomie B2 wg ESOKJ / dysponuje lepszą znajomością środków językowych oraz umiejętności umożliwiających porozumiewanie się w języku angielskim/ niemieckim (w zależności od poziomu wyjściowego, ustalonego na podstawie testu poziomującego);
- posiada podstawowe wiadomości i umiejętności w zakresie realizacji zajęć językowych w grupach wczesnoszkolnych.
Produkty powstałe w wyniku realizacji Programu:
- materiały (zestawy słownictwa, ćwiczeń rozwijających poszczególne sprawności językowe) pomocne w uczeniu się języka obcego;
- materiały pomocne w realizacji zajęć językowych z dziećmi (wierszyki, piosenki, rymowanki itp.)
Wartości dodane:
- wzrost świadomości własnych potrzeb językowych wśród uczestników szkoleń;
- większa liczba dzieci objętych edukacją językową.
IV. Przedsięwzięcia/działania
Lp. | Zakres tematyczny | Sposób realizacji/
liczba godzin |
Efekty |
1. | Środki leksykalno – gramatyczne oraz sprawności językowe wg ESOKJ |
Kursy językowe standardowe 60 godz. |
Przyrost wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się danym językiem obcym. |
2. | Środki leksykalno – gramatyczne oraz sprawności językowe wg ESOKJ |
Kursy językowe intensywne 90 godz. |
Przyrost wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się danym językiem obcym. |
3. | Metodyka wczesnego nauczania języka obcego |
Kursy doskonalące 12 godz. |
Znajomość podstawowych zasad wczesnego nauczania języka obcego, stosowanie pomocy i materiałów metodycznych w realizacji zajęć językowych w grupach wczesnoszkolnych. |
4. | Metodyka wczesnego nauczania języka obcego |
Konsultacje indywidualne i zespołowe wg. potrzeb |
Możliwość wyjaśnienia wątpliwości, uzyskania porady eksperta w bezpośredniej rozmowie. wg potrzeb |
V. Warunki realizacji Programu
- czas trwania: 2 lata
- 1 lub 2 propozycja stanowią element obowiązkowy; pozostałe mogą być realizowane zgodnie z potrzebami placówki
- sposób korzystania z oferty – do 12 osób w grupie szkoleniowej
- miejsce szkoleń: w ODN lub na terenie danej JST
VI. Monitorowanie efektów
Autorkom i realizatorom Programu zależy na wysokim poziomie zajęć oraz satysfakcji uczestników szkoleń. Wszystkie opinie uczestników będą szczegółowo analizowane przez realizatorów Programu i wykorzystywane do ewentualnej modyfikacji treści, problematyki, form oraz metod prowadzonych zajęć. Podstawą oceny całości Programu będzie szczegółowa analiza stopnia realizacji zakładanych celów, jakości i atrakcyjności poszczególnych zajęć oraz przydatności nabytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Autorki Programu: Lidia Bugiera, Magdalena Szendi