II Lubuskie Forum Nauczycieli Polonistów – sprawozdanie z konferencji

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze we współpracy z Instytutem Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego zorganizował 11 marca 2022 r. konferencję II Lubuskie Forum Nauczycieli Polonistów Inspirować, nie blokować… W przedsięwzięciu wzięło udział 63 nauczycieli języka polskiego ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa lubuskiego. Głównym celem konferencji było kształtowanie kultury humanistycznej, upowszechnianie skutecznych rozwiązań metodycznych oraz nowoczesnych środków dydaktycznych. Honorowe patronaty nad konferencją objęły: Pani Ewa Rawa – Lubuski Kurator Oświaty oraz Pani Elżbieta Anna Polak – Marszałek Województwa Lubuskiego.
Wszystkich gości powitali organizatorzy konferencji – Pani Wioletta Wodnicka, nauczyciel konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze oraz Pani Marzanna Uździcka, profesor UZ, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej.

Pierwszym prelegentem był dr Marek Kaczmarzyk, profesor Uniwersytetu Śląskiego, który wyjaśnił działanie mechanizmu tworzenia swoistych protez bezpośredniego doświadczenia poprzez budowanie znaczeń i rozumienia świata na bazie mechanizmów biologicznych. Przybliżył uczestnikom spotkania procesy związane z mechanizmami lustrzanymi, pozwalającymi zrozumieć teorie umysłu oraz świat kultury. Przedstawił założenia neurobiologii, wyjaśniającej, dlaczego współuczestniczenie, bezpośrednia obecność rodzica i nauczyciela nie może być zastąpiona jakimkolwiek innym rodzajem obecności w procesie edukacji.

Kolejne wystąpienie – profesora Bogdana Trochy z Uniwersytetu Zielonogórskiego – dotyczyło bohatera i mitycznego świata w literaturze fantasy. Znawca mitycznych fabulacji odniósł się do symboli oraz metafor egzystencjalnych w literaturze popularnej i wysokiej, omówił fenomenologiczny aspekt literatury na płaszczyźnie ontologicznej i aksjologicznej, związki filozofii z prawdziwościowymi technikami odczytywania dzieła literackiego, możliwości stawiania uczniom pytań filozoficznych.

W drugiej części konferencji Pani dr Ewa Zienkiewicz-Franczak oraz Pani Małgorzata Morawska-Borysewicz zaprezentowały przykłady dobrej praktyki. Pierwsza z polonistek, wychodząc od założeń dotyczących zasad integracji w edukacji polonistycznej i znaczącej roli kształcenia estetycznego w rozwoju ucznia, także w aspekcie nowej formuły egzaminów zewnętrznych, wskazała na konieczność wyposażenia ucznia w niezbędne narzędzia i taktyki pomocne w interpretowaniu rozmaitych tekstów kultury. Wyjaśniła założenia przekładu intersemiotycznego, wzajemnego oświetlania się literatury i sztuki, a także wszelkie zjawiska ujmujące problemy interferencji międzytekstowych czy zjawisko postsztuki.

Pani Małgorzata Morawska-Borysewicz natomiast podkreśliła potrzebę dokonania analizy metod i technik stosowanych w procesie kształcenia, modyfikację warsztatu pracy polonisty. Zaprezentowała ciekawe „pomysły na lekcje polskiego”, wpływające na efektywność pracy uczniów oraz wpisujące się w nurt edukacji globalnej, związanej z kształtowaniem kompetencji przedmiotowych i kluczowych, takich jak: krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność współpracy, kreatywność i innowacyjność. Nie zabrakło również pomysłów na wykorzystanie technik komputerowych w przekazie edukacyjnym. Zaprezentowane materiały graficzne i filmowe, wykonane przez uczniów szkoły podstawowej, zachwycały cyfrowymi kompetencjami ich autorów oraz niezwykłą pomysłowością polonisty.

Zgodnie z założeniami, konferencja była forum wymiany wiedzy, doświadczeń, poglądów osób związanych z „dydaktyką dnia codziennego”. Różnorodność tematyczna wystąpień, liczne przykłady dobrej praktyki pokazały, że tematyka tegorocznego forum spotkała się z dużym zainteresowaniem i uznaniem uczestników, na co wskazywały opinie zawarte w ankietach ewaluacyjnych. Poruszane zagadnienia nauczyciele uznali za ważne i przydatne w pracy z uczniami. Wykłady oraz przykłady dobrych praktyk zainspirowały ich do autorefleksji, podejmowania nowych działań w zakresie nauczania języka polskiego.

Konferencja dowiodła, że w kolejnych latach warto kontynuować wskazaną formę doskonalenia zawodowego, poszukiwać nowych rozwiązań metodycznych i terminologicznych, doprecyzowujących wciąż niezgłębione meandry polskiej dydaktyki


Zapraszamy nauczycieli języka polskiego na konferencję Inspirować, nie blokować…, która odbędzie się w ramach II Lubuskiego Forum Nauczycieli Polonistów. W programie znajdą się inspirujące wykłady poświęcone popularyzacji języka ojczystego, a także upowszechnianiu skutecznych rozwiązań metodycznych. Zaproszeni goście to wybitni przedstawiciele środowiska akademickiego, doświadczeni nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych, prezentujący przykłady dobrej praktyki.

Konferencja objęta jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Pani Elżbiety Anny Polak oraz Lubuskiego Kuratora Oświaty Pani Ewy Rawy.

Organizatorzy:

  • Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
  • Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Konferencja odbędzie się 11 marca 2022 r. w godz. 15.00 – 19.00 na platformie ClickMeeting.

Serdecznie zapraszamy!

Program konferencji

Skip to content