JĘZYK OBCY W PRZEDSZKOLU
Wspomaganie nauczycieli wychowania przedszkolnego w przygotowaniu do realizacji zajęć z języka obcego w grupach przedszkolnych
I. Uzasadnienie potrzeby realizacji Programu
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego z 30 maja 2014 r., której celem jest wprowadzenie od września 2017 roku obowiązkowej, bezpłatnej nauki języka obcego nowożytnego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego, nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek przygotowania w najbliższej przyszłości kadry dydaktycznej przedszkoli do realizacji tego zadania. Wiąże się to z uzyskaniem przez nauczycieli wychowania przedszkolnego uprawnień do prowadzenia zajęć językowych w grupach przedszkolnych.
Nauczyciele przedszkoli, aby prowadzić zajęcia językowe, będą zobligowani posiadać certyfikat znajomości języka obcego co najmniej na poziomie B2 oraz ukończyć kurs kwalifikacyjny z zakresu wczesnego nauczania danego języka obcego. Aby umożliwić nauczycielom spełnienie tych wymagań, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze proponuje im uczestnictwo w kursach językowych na różnych poziomach zaawansowania oraz kusy doskonalące z zakresu metodyki wczesnego nauczania języków obcych.
II. Cel główny:
- doskonalenie umiejętności w zakresie znajomości języka obcego (angielskiego, niemieckiego) na różnych poziomach zaawansowania wg skali biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
III. Zakładane efekty
Po realizacji Programu nauczyciel wychowania przedszkolnego:
- jest przygotowany do egzaminu B2 wg ESOKJ/ dysponuje lepszą znajomością środków językowych oraz umiejętności umożliwiających porozumiewanie się w języku angielskim/ niemieckim (w zależności od poziomu wyjściowego, ustalonego na podstawie testu poziomującego);
- posiada podstawowe wiadomości i umiejętności w zakresie realizacji zajęć językowych w grupach przedszkolnych.
Produkty powstałe w wyniku realizacji Programu:
- materiały (zestawy słownictwa, ćwiczeń rozwijających poszczególne sprawności językowe) pomocne w uczeniu się języka obcego;
- materiały pomocne w realizacji zajęć językowych z dziećmi (wierszyki, piosenki, rymowanki itp.).
Wartości dodane:
- wzrost świadomości własnych potrzeb językowych wśród uczestników szkoleń;
- większa liczba dzieci objętych edukacją językową.
IV. Przedsięwzięcia/działania
Lp. | Zakres tematyczny | Sposób realizacji/ proponowana liczba godzin | Efekty |
1. | Środki leksykalno-gramatyczne oraz sprawności językowe wg ESOKJ | Kursy Językowe standardowe na różnych poziomach zaawansowania: A1, A2, B1, B2
60 |
Przyrost wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się danym językiem obcym |
2. | Środki leksykalno-gramatyczne oraz sprawności językowe wg ESOKJ | Kursy Językowe intensywne na różnych poziomach zaawansowania: A1, A2, B1, B2
90 |
Przyrost wiadomości i umiejętności w zakresie posługiwania się danym językiem obcym |
3. | Metodyka wczesnego nauczania języka obcego | Kursy doskonalące
12 |
Znajomość podstawowych zasad wczesnego nauczania języka obcego, stosowanie pomocy i materiałów metodycznych w realizacji zajęć językowych w grupach przedszkolnych. |
4. | Metodyka wczesnego nauczania języka obcego | Konsultacje indywidualne i zespołowe
wg potrzeb |
Możliwość wyjaśnienia wątpliwości, uzyskania porady eksperta w bezpośredniej rozmowie |
V. Warunki realizacji Programu
- czas trwania: 2 lata;
- 1 lub 2 propozycja stanowią element obowiązkowy; pozostałe mogą być realizowane zgodnie z potrzebami placówki;
- sposób korzystania z oferty – do 12 osób w grupie szkoleniowej,
- miejsce szkoleń: w ODN lub na terenie danej JST,
VI. Monitorowanie efektów
Autorkom i realizatorom Programu zależy na wysokim poziomie zajęć oraz satysfakcji uczestników szkoleń. Wszystkie opinie uczestników będą szczegółowo analizowane przez realizatorów Programu i wykorzystywane do ewentualnej modyfikacji treści, problematyki, form oraz metod prowadzonych zajęć. Podstawą oceny całości Programu będzie szczegółowa analiza stopnia realizacji zakładanych celów, jakości i atrakcyjności poszczególnych zajęć oraz przydatności nabytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej nauczycieli przedszkoli.
Autorki Programu: Lidia Bugiera, Magdalena Szendi